måndag 22 januari 2018

Vakat..

Satte mig i vaktornet före kl 1600.. nu skulle räven åka dit.. Det började skälla uppe i skogen så fort det mörknat. Från min högra sida kom något kutande i hög fart.. troligen en hare.. den försvann i svackan. Strax efter kom något upp ur svackan och kom rätt mot mig.. den stannade under tornet.. var det haren eller en räv? Jag skickade ut bössan försiktigt.. men djuret gav sig iväg. Jag satt kvar till kl 1930 ungefär. Jag hoppade in i bilen och åkte till min vakkoja på bondgården istället. Jag hann väl sitta en halvtimme..sen fick jag se en skugga pinna på över åkern från min högra sida. Den tvärstannade vid kattkulorna och jag fick in den i kikaren.. en räv såklart. Men innan jag hann rikta klart och trycka av så stack den vidare. Jag hörde den komma tassande över plasten som ligger på gården.. eller dvs det gamla underlaget till tömda foderkorvar.. Räven gick upp på kullen och satte sig vid kojväggen! Den satt kvar en stund men fortsatte ner igen... vid kl 2150 hörde jag ett grisvrål.. det lät som grisar som kivades.. Jag kollade i kikaren och fick se 4 st svarta klumpar på 500m håll.. Rävar skällde mer eller mindre hela tiden. En räv ringlade förbi till höger om mig..men då det fanns hus bakom så kändes det dumt att skjuta. Tiden gick men man ville inte ge upp.. Det tystnar och plötsligt hör jag en räv skälla bakåt till höger om mig
En tik svarar upp med ett jädra oväsen! Tiken sitter bland bröten 10 m framför mig men jag kan inte se den. Ytterligare en tik börjar skälla och ännu en hane.. 4 rävar i farten totalt! Vid 2330 packade jag ihop..besegrad av kylan..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar