onsdag 17 januari 2018

Vakat räv och gris..

Åkte bort tidigt till mitt vaktorn.. Gäller att passa på när det finns snö. Klockan var 1900..
Regnet droppade på plåttaket.. Efter 1.5h kom räven fram.. en stirrig sådan. Jag fick in den i kikaren men sen försvann den fort. Jag höll kvar bössan i anläggning. Efter en stund fick jag syn på räven igen..om det var samma? Den stack som en raket den med...otur! Efter ytterligare en stund så fick jag se en räv. Jag hittade den i kikaren och hoppades på att få den närmre än 100m.. Men plötsligt började den rusa.. jag gjorde ett muspip och den stannade till och sträckte på sig. Jag sköt så fort jag kunde.. Jag blev förblindad av mynningsflamman och så fort jag kunde se så började jag söka av området i kikaren. Räven låg inte där.. Jag satt kvar i 10 minuter.. Sen gick jag för att kolla.. Skottet hade gått i backen.. inte ett hårstrå eller en enda bloddroppe fanns i snön.. Räven hade stuckit i språng av spåren att döma.. jag följde efter några hundra meter men det verkade vara en helbom.. troligen gick skottet mellan benen under räven. Jag ska kolla en vända i morgon när det ljusnat..för säkerhets skull. Ingen ide att sitta kvar när man trampat på åteln så jag åkte till vakkojan på bondgården istället..Vid kojan hade både räv och iller lämnat spår.. nu var det ett tag sedan jag åtlade vid kojan men de springer där ändå.. Det dröjde inte lång stund innan jag hörde räven skälla.. Jag kunde räkna in 3 olika rävar.. Jag spanade i kikaren mot rävskallen.. och ute på åkern fick jag se 6st vildsvin!! De stod på rad med 1 meters mellanrum..  de var ungefär 400m bort.. Jag smsa genast bonden.. Grisarna kom närmre och nu såg jag totalt 8st! Nu var de inne på 250m.. Jag tog upp mobilen för att se vad bonden svarat.. fixa söndagsstek stod det! Men grisarna såg nog ljuset för de vände bortåt!! Jädra otur.. Klockan 23 packade jag ihop.. Nästa vak blir tidigast på fredag...om det finns någon snö då....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar