lördag 16 december 2017

Vakat räv..

Satte mig i kojan borta på bondgården vid 2100.. Strax före 2200 hörde jag första räven skälla.. vid 2300 skällde en räv inne på bondgården och en borta på åkern.. Klockan 0100 borde räven komma även inatt och den borde stanna upp när den passerar godsakerna i åkerkanten tänkte jag.. Klockan blev 0100 och nu borde räven komma...
Efter att ha väntat ett tag så bestämde jag mig för att räkna till 500 och har det inte hänt nåt då så far jag hemåt.. jag kom till 450 och då hördes ett rejält prassel. Jag lyfte blicken och fick se nåt hoppa upp på en hög med bröte. Men djuret försvann innan jag hann se vad det var. Jag riktade bössan åt bröten...och snart hördes prassel igen.. alldeles för mörkt för att se nåt så jag spanade i kikaresiktet istället.. En krum liten kropp med äcklig svans visade sig.. en skabbräv! Korset riktades in och bössan small av!! Klockan var 0200.. jag satt kvar en stund och hoppades på att räven låg där nere i bröten.. och med lite tur kanske en räv till tittar förbi.. men 0230 fick jag stilla min nyfikenhet... Räven låg på plats med en bit åtelmaterial i munnen.. Jag traskade mot bilen och fick höra en räv skälla bortanför åkern.. den tar jag nästa gång. Skabbräven plastades in ordentligt och nu väntar sopförbränningen.. räv nummer 14 var detta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar