måndag 23 oktober 2017

Skogen med stövarn... 2h

Skogen med stövarn dag 1.
Idag gjordes säsongens första stövaresläpp för min del. Vi var på marken vid 930.. Stövarn sökte ut och efter en kvart så började han driva bortanför åteln. Jag promenerade närmre när drevet gick bortåt och ställde mig en bit från upptaget. Efter en stund gick det åt mitt håll.. Drevdjuret smet förbi bland granarna på 60m.. Jag såg det inte men hörde lite småprassel... Det gick bortåt igen och mellan två vägar tog det stopp.. Där vill jag minnas att han fått tappt tidigare.. Antingen är där ett gryt eller så lurar haren honom där. Stövarn sökte sig tillbaka till mig. Vi gick en sväng och på marken växte fullt av svamp.. både gula och trattkantareller. Jag fyllde snabbt en bärkasse men lämnade resten.. det ska ju rensas också. Jag kollade upptagsplatsen för drevet och där fanns fullt av fjädrar och ben från åteln.. kunde det varit en räv han drev? Hoppas det. Hunden sökte ut på nytt men nåt drev blev det inte. Han kom åter och jag kopplade.. 1.3mil med en snitthastighet på 9km/h  fick räcka för dagen..  Jag kollade läget på ett av markens tjärträd och fick se att det satt några hårstrån på stammen...  Nu längtar jag till vintern med snö.. det snöade 4mil hemifrån inatt så det börjar bli kallare väder..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar