lördag 12 augusti 2017

Nattens vak

Satte mig i tornet 2100 ungefär.. Det dröjde inte länge innan jag hörde prassel och grymtande.. Det lät som en griskulting. Det prasslade både framför och bakom mig.. Vid 22-snåret när det mörknat så fick jag se nåt ute i vetet. EN RÄV! Skulle den bli nummer 10? Jag tvekade först för det var gris jag var ute efter denna gång.. Men jag la upp bössan för att skjuta den men hann bara få in svanstippen.. räven stack in i buskarna men kom ut fort igen.. ett kraftigt grymtande och därefter tugg och slafs hördes.. Grisen stod och åt 20m från tornet.. Jag hörde en räv skälla varningsskall uppe i skogen.. Under natten prasslade det och grymtade vid ett flertal tillfällen... men i mörkret såg man inte nåt. 0445 började det bli lite ljusare... och en bock sprang förbi ute i vetet. 0500 hörde jag ett släpande ljud genom vetet.. från min vänstra sida och bortåt.. plötsligt stod en stor svart gris rakt framför tornet.. Jag lyfte bössan och fick in den i kikaren.. den gjorde en liten grymtning och gick mot skogen bakom buskaget. Skotthållet låg på 100-150m så jag kunde skjutit.. men då jag inte kunde avgöra könet så fick jag avstå..Spännande natt men träsmak i arslet efter 10h sittning...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar