lördag 11 februari 2017

Rävjakt i byn..

Idag var det dags för rävjakt i byn.
Jag tog med mig terriern och åkte dit.
Ett större gäng gubbar hade samlats och de hade både en schiller och en hamilton med.
I år släppte vi på ett nytt område för att undvika järnvägen och svag sjöis..
Jag åkte med ett gäng gubbar och en hundförare till ett rävrikt område..  att det fanns räv det såg man.. spår överallt. Jag tog ett pass vid en bergvägg där det bildades en klämma.. Schillern gick och väckte och snart var räven på benen.. Det buktade länge i området och det var bara en tidsfråga innan räven dök upp..  En smäll hördes.. men drevet fortsatte. Det hade passerat en bit ifrån mitt pass och när det försvann bort på nytt så gick jag dit och ställde mig i löpan.. men stövarn släppte drevet och vi bröt jakten.. otur.  Skottet som hördes var en bom.. passskytten hade satt sig för att skita när räven for förbi.. det var vad han sa iallafall.. För hamiltonstövarn sköts det två tyskharar... Räven klarade sig idag med.. Får jag ordning på min stövare framöver så kan jag ta med den dit nästa år.. väldigt fin kuperad mark var det..
Vi samlades för att äta korv efter jakten.. inte fy skam när man stått på pass och huttrat.. Nu ser jag fram emot nästa stora rävjakt som blir inom kort.. då är min favoritstövare med... och då har jag tänkt att skjuta mig en drevräv...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar