fredag 10 februari 2017

Åtlat..

Det snöade lite igår kväll.. och då jag försov mig i morse så var det ingen ide att gå ut med stövarn. Jag åkte bort till åtlarna istället för nu kan jag inte vaka förrän på söndag som tidigast..  Vid tornet där jag sköt räv senast fanns det nya spår! Spår från 2 olika rävar.. och då har jag redan skjutit 7 rävar där i vinter! Kan ha varit en revirhane som jag sköt..vägde ju 7.8kg...och då är det fritt fram för övriga..Antagligen är marken en perfekt biotop med föda åt rävarna och omgivande marker måtte vara dåligt jagade.. Jag ser ofta räv på åkrar i närheten.. Sorktillgången är god och vintern mild så det kan nog gynna räven också.. Idag hade jag med en burk spraytjära för att dölja vittring inför kommande vak.. Trädet som jag sprayat på hade haft besök av gris.. marken var bökad och ett jack fanns i trädet.. Jag sprayade lite på tornets ben också.. räven hade gått precis vid tornet.. Förmodligen luktar tjäran såpass att räven inte kan känna min vittring..  Jag slängde ut rikligt med hundfoder.. minsta kulorna som fanns så det bör räcka några dagar. Gropen fick påfyllning av harräntor och annat mums..
Jag åkte vidare till bondgården.. Räven hade varit framme på åteln under natten efter att jag gått hem.. Men jag såg även att bonden röjt bland balar och bröte..det såg jag inte i mörkret.. det kan ha stört räven.. Nytt foder kastades ut..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar