fredag 27 januari 2017

Skogen med stövarn...143h

Gjorde som vanligt... parkerade vid konstgrytet. Gick till åteln där jag släppte.. Stövarn sprang runt på åteln och tog sig en tugga på godsakerna.. Jag satt länge och väntade på att han skulle reda ut nåt spår och ta upp. Men han kom till mig och poserade och blev fotograferad istället.
Jag gick ner på åteln och nu drog han iväg ett varv.. Från åteln mot bäckravinen.. Jag satte mig strategiskt utifall att det blev något drev. Men stövarn kom tillbaka och vi gick till bäckravinen... därifrån gick vi mot området där det skall ligga ett naturgryt. Nu drog han iväg och snart var det drev.. som vanligt gick det all världens väg... Jag sprang genom skogen för det borde väl vända.. Det gick förbi mig på 160m håll när det vände.. och sen verkade det stå still länge. Stövarn drog iväg 1.2km och nu var det nog något nytt.. eller samma..inte lätt att veta. Även denna gång passerade drevet utom synhåll och gick långt bort igen.. inte lätt att passa när man är själv ute. Jag sprang åter genom skogen för att hitta en öppen glänta där drevet passerat tidigare. Strax efter vände drevet och jag hörde stövarn skälla på 350m.. sen var det tyst men det kom närmare.. 60m framför mig svängde stövarn runt bland grästuvorna i kanten av granarna.. och så var drevet igång igen! Kan det ha varit räven som smitit förbi osedd tro? Nu drog det iväg någon km igen.. Jag gick för att genskjuta och passade på att byta bete i en mårdfälla på vägen... Stövarn kom åter efter ett tag.. utan att driva. Dagens pass blev 2.6mil med en  snitthastighet av 9.5km/h.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar