onsdag 25 januari 2017

Skogen med stövarn..139h

Parkerade vid konstgrytet och släppte stövarn. Han drog ner på isen och sökte runt vid de döda gässen som jag åtlat med. I kanten av sjön lyckades han ramla genom isen..men kom upp snabbt igen.. Vi gick vidare mot åteln och där hade räven varit framme.. tuggade rester från åteln låg ute på vägen och fjädrar. Stövarn drog iväg upp på en höjd och kom tillbaka med en bit från en gås.. Antagligen hade räven haft sin matstund uppe på höjden. Jag gick upp med stövarn och han drog iväg några hundra meter.. han kom tillbaka och vi gick ner i bäckravinen.  Nu stack han iväg på nytt.. och på 900m håll så vände han.. det gick undan så drevet gick.. på 400m hördes han tydligt. Drevet gick raka spåret till ett område med sten.. 14min drev blev det. Stövarn gick tillbaka och svängde ut på en skogsväg.. gjorde nåt varv och for runt i området. Sen kom han raka vägen mot mig.. nu hördes drevskall.. så antingen var det samma drev som fortsatt eller ett nytt.. var det samma så varade det i 60min. Stövarn kom åter och sökte ut i berget där drevet slutade häromdagen.. och även idag fick han upp.. men det passerade på 300m ifrån mig.. Jag förflyttade mig men då gick drevet där jag stått tidigare. Jag skyndade mig tillbaka och drevet gick iväg 1km. Det snurrade och vände tillbaka.. men nu låg vinden fel och drevet vände 100m framför mig.. Det gick längs en bäck och runt i ett område där det skall finnas ett naturgryt.. Det kom åt mitt håll men då verkade det ha tystnat.. Nu var det dags att åka hem.. men stövarn vände 50m ifrån mig och sökte ut på nytt.. 700m bort så jag började vandra mot bilen istället. Efter 5min såg jag att stövarn kom efter mig i mitt spår. Jag satte mig bakom bilen och väntade och han kom och lät sig kopplas. 2.8mil med en snitthastighet på 11km/h blev det idag..
Ikväll blir han en lugn fin soffpotatis...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar