måndag 2 januari 2017

Skogen med stövarn.. 119h

Frostig morgon...dags för en vända till skogen. Broder Tuck följde med idag och vi släppte stövarn i början av marken.  Vi vandrade sakta inåt i marken.. Stövarn drog iväg mot åteln.. Han gjorde en lov runt hygget och kom tillbaka. Han gick ner och nosade på åteln.. jag har laggt en död räv där under massa stockbitar och han kände doften. Vi gick vidare och han sökte ut stort.. Nu är det nog drev på gång sa jag till Tuck.. Men hunden gjorde bara en stor cirkel runt terrängen och kom tillbaka. Vi gick vidare mot en mårdfälla.. och sen vidare till området där det skall ligga ett gryt.. Stövarn sökte ut rejält ännu en gång.. Men han kom tomhänt tillbaka.. Ett nytt sök i ett nytt område... men även det utan resultat. Vi kollade ännu en mårdfälla och ännu en till.. Nu drog stövarn iväg rejält.. nu måtte han vara nåt på spåret tänkte jag. Vi ställde oss lämpligt men han fortsatte ner mot en sjö.. Och nåt drev blev det inte.. däremot doftade det gott i sjökanten och isen var spännande. Jag litade inte riktigt på isen så jag fick hämta hunden.. Han var fortsatt lös och sprang mot åteln igen.. vi gick mot bilarna. Stövarn stod still på åteln en bra stund och jag fick gå tillbaka och koppla honom.. den döda räven på åteln verkade kul.. Märkligt att han inte fick upp något idag.. Mårdfällorna behövde nytt bete så de får jag beta om i veckan..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar