tisdag 3 januari 2017

Åtlat..

Först ut var åteln vid vaktornet. 2 säckar gäss hade jag med mig.. De gäss som jag fäste fast senast var helt söndergnagda.
En rovfågel och en korp passerade. Jag strödde kattmat ut på åkern. Sen begav jag mig till vakloftet och strödde ut småbitar.. krabbskal..svål och kattfoder. Därefter åkte jag till vakkojan på bondgården. Jag parkerade jämte kojan.. slängde ut lite kattmat. Sen gick jag in på gården med min hagelbössa.. duvorna flög till grannens gård. Jag väntade 10min och gick mot bilen igen.. Då får jag se en räv stå på vägen 3m bakom min bil!!! Den står på 50m håll och kastar när den får syn på mig.. Jag smyger mig närmre och hoppas att den stuckit in bland bråten bakom jordhögen. Men när jag passerat jordhögen så ser jag att den springer 2-300m ut på åkern. De tycks vara aktiva även på dagtid nu så det kan vara värt att testa en morgon. Klockan var 11 nu idag när jag såg räven.. Jag åkte hemåt och fyllde bilen med ytterligare 3 sopsäckar med gåskadaver.. Hemmaåteln fick en rejäl påfyllning.. imorgon ska jag se om räven varit framme under natten..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar