söndag 18 december 2016

Viltspår med räv..

Den skjutna räven skulle komma till användning tänkte jag.. Jag började med att dra ett lätt spår på 60m i trädgården.. Sen gick jag och hämtade stövarn.. alltså ett spår utan någon som helst liggtid. Jag kopplade spårkopplet och sa spååår! Han tog sig genast fram i spåret med stort intresse..  Han hittade räven och nosade på den och fick beröm. Strax efter åkte jag till skogen och drog ett längre spår på ungefär 200m.. först rakt ut och sen 45 graders vinkel och därefter en 90 graders vinkel.. Spåret fick vila i 20 min.. Jag stoppade en bit falukorv i fickan och åkte bort med hunden.. Samma procedur.. Spåååår! Han tog spåret och även om nosen inte var i backen hela vägen så hittade han räven.. massa beröm och en bit falukorv. Sen var det råttans tur i samma spår... ett halvbra spår är bättre än inget alls.. Hon tog sig fram med stort intresse.. och räven ville hon nog helst äta upp.. ettrig liten terrier den där! Jag höll emot i kopplet och fotade henne.. och även hon fick beröm och en bit falukorv...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar