måndag 19 december 2016

Skogen med stövarn..109h

Idag åkte jag ut med stövarn när det ljusnat.. Tanken var att släppa i början av marken och röra mig sakta och tyst inåt. Det visade sig att bommen var öppen så jag ändrade planen och körde längst in i marken istället. Det var bäst att kolla så markägaren inte var ute med sin hund. Vi gick genom skogen och kollade en mårdfälla.. stövarn sökte ut några hundra meter och svängde tillbaka vid flera tillfällen. Mårdfällan hade slagit igen och betet var borta.. en hel ekorre! Märkligt att inget satt i fällan.. men jag gillrade upp på nytt med fikon och dadlar.. Vi kollade ännu en fälla och stövarn drog iväg..  men han kom strax åter. Vi gick mot början av marken och han sprang före och gjorde en lov runt hygget med åteln.. Han kom tillbaka och vi kollade två mårdfällor till.. Nu hittade han några fjädrar i en slänt.. han nosade och stack iväg.. 300m... 400m...500m..600m..700m...800m..  Det gick spikrakt bortåt... Det vände bortåt ett område med sprängsten... det kom närmre och när han var på 350m så hörde jag skall.. fullt drev.. Det kom in på 250m men min vind låg fel och det vände bort igen.. 500m.. 700m..  Jag gick efter för att ta ett nytt pass om det vände igen.. Jag ställde mig i ett vägkryss för nu hade det plötsligt vänt ner längs en skogsväg.. 250m bort men nåt skall hördes inte.. och hunden kom själv efter en liten stund.. Det hade varit skoj att se vad han drev..det gick fort iallafall.. Hunden var trött efter drevet som varade närmare 20-30min.. Vi gick till bilen och var nöjda för dagen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar