tisdag 13 december 2016

Skogen med stövarn..106h

Gårdagens vak uteblev...istället blev det en vända med stövarn idag.. Gårdagens drev gav mersmak.. jag släppte hunden i början av marken och smög mig sakta framåt längs vägen.. Han höll sig i närheten men när vi närmade oss hygget med åteln så stack han rätt ut i skogen och rundade hygget på 250m håll.. Några korpar lyfte från åteln.. dimman låg fortfarande tät så det kändes som hämtat från en rysare.. Hunden stannade till på åteln och hade hittat något gott.. Jag viftade med armen och hunden kom till mig.. Han ville ner mot sjön men jag pekade åt ett annat håll... min kloke hund sprang åt det hållet jag pekade.
Vi gick mot bäckravinen och nu hade han nog hittat några goda dofter..  Han sökte ut 250m men kom åter... Vi följde bäcken till området där det skall finnas ett gryt.. nu stack hunden iväg och efter en stund hördes drevet....först gick det bortåt och sen vände det.. på 170m håll stod det ganska still en stund och kanske var det där grytet låg tänkte jag... men sen tog det fart och drog iväg 6-700m.. sen vände det och gick över bäcken 500m ifrån mig..det fortsatte vidare bortåt några hundra meter till...Jag gick närmare och nu vände drevet.. hunden kom in på 176m och tvärvände.. aj då... undrar om jag skrämde drevdjuret..  i vändningen tystnade hunden... Han rundade ett stort område innan han började komma åt mitt håll igen.. när han var på 50m så gjorde jag några muspip med munmen och han kom genast rusande. Vi gick gemensamt ett par hundra meter men sen stack han ut på nytt.. 350m bort fick han upp på nytt och började driva.. nu gick drevet nästan där det gick igår... jag försökte närma mig men det vände runt.. då tänkte jag ta och genskjuta drevet i änden på mossen där bäcken rinner ut.. Men hunden började springa tillbaka i sina löpor enligt gps-en.. Jag gick för att möta honom och en blöt trött hund kom genom skogen. Nu kopplade jag honom och vi gick mot bilen som stod 1.5km bort.. Jag slängde in ryggsäcken i bilen och gick vidare med hunden för att undersöka området där gårdagens drev tog slut..  Jag hittade inga hål i nätet men det fanns en vägtrumma där det rann vatten.. kan det ha varit en slug liten räv som hunden jagade igår? Eller var det bara en tillfällighet att hunden slutade driva där igår...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar