måndag 12 december 2016

Skogen med stövarn..103h

Släppte stövarn vid konstgrytet som vanligt.. Han löpte iväg direkt men kom strax åter. Vid åteln fick han något i nosen och stack iväg längs sjön.. Han kom tillbaka och sökte ut 300m åt andra hållet.. När han kom tillbaka så traskade vi neråt i marken för att komma bort från sjön. Han stack iväg på nytt 250-300m och jag vandrade ner mot en mårdfälla.. Stövarn sökte upp mig och vi gick ut på vägen och hann väl gå 50m innan hunden sökte ut på nytt.. 300m igen och nu började han sjunga i skogen.. Drevet gick bortåt ytterligare 200m innan det vände.. nu kom det mot mig men passerade lite för långt ifrån mig..ca 300m bort på en höjd. Drevet gick spikrakt och vidare 1km... Skallet hördes 800m så han skallar rätt bra.. Drevet vände och gick mot mig.. jag försökte ta mig närmre och hitta ett pass när hunden var på 600m.. Drevet bytte riktning och gick mot änden på sjön.. nu var drevet 1km bort igen.. i änden på sjön stod det still en stund.. där finns en bäck som måste passeras.. Hunden kom över bäcken och fortsatte drevet.. men vid ett viltstaket tog det stopp.. Varför vet jag inte men hunden började gå tillbaka i sina löpor så jag bestämde mig för att genskjuta hunden och ta honom på löpan.. men när jag var framme på löpan efter en liten joggingtur så hade hunden fattat vilken sjö den var vid och tagit en kortare väg till sina gamla spår.. som väl var hade jag gått där och nu var hunden snart hos mig. Jag kopplade hunden när han kom och vi var färdiga för dagen.. drygt 30min drev..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar