onsdag 9 november 2016

Vakat räv..

Satte mig på åteln ikväll istället.. för nu hade det snöat några flingor och marken var vit. Klockan var 22 när jag var på plats och jag tänkte vaka 2h.. 2345 dök räven upp och det var precis att det gick att se den i kikaren.. halvmånen var sisådär med belysningen.. Jag klämde iväg ett skott med min tikka 6.5x55.. en lapua mega. Räven la sig platt fall... och reste sig efter 2sek och rusade iväg utom synhåll..  Kunde jag ha bommat den? Jag gick ner från tornet och tände min pannlampa.. på skottplatsen låg tarmbitar.. och det blodiga spåret var inte svårt att följa.. 60-70m bort låg räven i en svacka på åkern. Synd på skinnet att kulan trasade sönder det så.. men det blir till att träna hundarna på spår i vart fall. Jag stoppade räven i en säck och åkte hemåt. På en åker några hundra meter bort såg jag ytterligare en räv...och det var några hundra meter ifrån den andra åkern där jag såg en räv förut idag. ..helt klart rävrika marker! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar