måndag 28 november 2016

Skogen med stövarn...96h

Åkte till skogs igen.. stövarn behöver träning. Stötte ihop med en snubbe som bor i anslutning till marken.. fick ju berätta om älgen jag sköt. Grattis sa han..finns det inga rådjur på marken? frågade han.. Jo då sa jag fast inte så mycket på den sidan vägen.. mer på andra. Jag körde in i marken och släppte hunden en bit ifrån där älgvommen låg.. Det började skälla ganska omgående och jag rörde mig framåt mot konstgrytet .. Ut över vägen studsade 3 rådjur.. fan då är de dem han driver.. Jag snabbade mig fram till spårlöpan och inväntade hunden. Han kom och jag fick fyat honom och skrikit nej.. han lät sig kopplas och vi gick vidare. På hygget där jag åtlat satt en korp i ett träd.
Jag gick vidare med hunden i koppel för att undvika rådjursdrev.. På vägen låg en färsk rävskit.. jag pekade på skiten och sa åt hunden att söka samtidigt som jag kopplade loss honom. Han stack iväg och var borta några minuter.. Men han kom åter igen och gjorde några kortare sökrundor till. Han stack iväg ännu en gång och nu började han driva inne i skogen.. jag gick några hundra meter ner längs med vägen för att ta ett bra pass.. Då får jag se ett rådjur springa över i vägslutet.. fan.. rådjursdrev igen eller ett stänkdjur? Jag skyndade mig fram på löpan och väntade.. och väntade..och väntade.. men det kom ingen hund.. Det kändes verkligen som det var ett stänkdjur så jag visslade på hunden. Han kom farandes till mig och jag försökte koppla... men han nappade på rådjurslöpan och började tokspringa samtidigt som jag skrek fy och nej allt vad jag orkade. Det hjälpte föga.. drevet var igång igen! Jädra skit att hitta 4 rådjur på en dag...  Jag förflyttade mig in i skogen för att se om jag kunde ta hunden på löpan... I skogen fanns nya spår efter några som kört cross.. det var alldeles färskt så det var nog de jag såg köra på vägen vid mitt hus igår.. skoj att åka hoj men värdelöst om de saboterar de dagar man är ute och jagar.. Hunden hade tystnat så jag vandrade tillbaka till platsen där vi skiljdes åt.. Han kom snällt springandes och lät sig kopplas.. Vi vandrade så sakteliga hemåt.. men jag ville kolla till en mårdfälla i bäckravinen först.. hunden började nosa längs en viltstig.. och stigen verkade gå lägre under grenarna än vad rådjur kan gå.. Ännu ett släpp för nu var vi inte långt ifrån åteln.. Hunden drog iväg men kom åter efter några minuter. Jag kopplade och vi åkte hem... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar