måndag 28 november 2016

Jagat rådjur..

Gick upp tidigt idag med.. Tanken var att jaga rådjur.. jag hade tagit på mig lövcamo och släpat med studsaren ut.. Jag smög i åkerkanten så gott det gick..men marken var frusen och löven likaså..det knastrade. Jag gick fram en bit så att jag skulle kunna se ända bort till åteln.. rådjuren går gärna några hundra meter ifrån där åkern gör en liten krumelur.. Jag satte mig kring lite vegetation så jag skulle smälta in.. det prasslade bakom mig..men det visade sig vara en ekorre.. Efter ungefär en timme så tittade rådjuren ut i gläntan.. tre stycken.
Jag bedömde avståndet till ungefär 150m.. då det är ganska nära till grannmarkens gräns så jag vill gärna ha bättre säkerhetsmarginal...50-80m håll känns bättre att skjuta på.. men det skulle säkert inte vara några problem att skjuta på bortåt 200m..  Jag satt länge och tittade på rådjuren.. men de betade och gick vidare.. ingen fara för de kommer åter fler gånger...att skjuta rådjur är ungefär lika svårt som att skjuta tamboskap.. Borta på åteln hördes korp..ormvråk och kråka.. men det verkade som åteln var länsad under natten för fåglarna gick inte ner.. Jag vandrade till bilen igen.. På åkern där jag jagade gäss igår satt det fullt med nya.. säkert 100 kanadagäss...det blir till att jaga igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar