tisdag 9 augusti 2016

Viltspår

Gjorde ett viltspår i skogen idag. Gårdagens räv släpades totalt 300m genom skogen. Först drogs den rakt längs en skogsväg i 50m..sen vinklade jag av 90 grader.. och där gjordes lite småsvängar över olika underlag.. räven drogs över ett vått och mossigt parti..sen gjorde jag som en metkrok på slutet för att se om hunden tog vind eller följde spåret på marken. En stund senare hämtades hunden och jag visade spårstarten samtidigt som jag sa spåååår. Han tittade förvånat och jag pekade på marken och sa det igen..spååår.. Nu fattade hunden och han lunkade sakta nosandes i spåret..han stannade och sniffade lite extra emellanåt..antagligen där det droppat blod. Han tappade spåret på mitten men sökte tillbaka och fortsatte vidare fram till räven.. han var lite spak i benen vid mötet men jag berömde honom ordentligt.. Det blev inget ruskande så som terriern brukar göra men stövarn har väl fler hjärnceller och fattar att räven är död när den slutat springa..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar