måndag 8 augusti 2016

Vakat räv..

Ännu ett försök vid vaktornet. När jag parkerade bilen så såg jag en bock springa genom vetet. Det blåste i träden så det gick lätt att smyga sig till tornet. Strax före 21 så satt jag på plats.. Bocken kom mot mig men blev skrämd av något.. kanske en räv eller grävling på ingång? Jag satt tyst och orörlig.. och efter en stund tittade en rävvalp fram ..jag höjde bössan..och fick den bakom kornet i samma sekund som den gick bakom några tistlar. Den vifta på svansen som om den kissade.. sen rusade den in bakom ett tätare buskage. Jag höll kvar bössan i någon minut..men fick ta ner den för det blev jobbigt. Några minuter efter så fick jag se räven pipa iväg bortåt! Skit också den kom nog i min vittring... Men det kunde ju dyka upp en grävling så jag satt kvar.. och såg man på..räven dök upp igen.. Jag höjde bössan omgående för räven stod och nosa på något..den såg ut att upptäcka mig för blicken lyftes åt mitt håll..jag la bössan mot kinden och riktade in pipan..den klev åt sidan och började gå iväg..jag lät haglet tala..kabom!! Räven la sig och svansen reste sig rätt upp.. och den vita svanstippen viftade en sista gång. Jag satt kvar en stund..men mörkret var på väg så jag packade ihop medan jag såg något. Ytterligare tre rådjur observerades ute i vetet..de hoppade likt impalor bland de höga stråna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar