måndag 11 juli 2016

Bisvärm..

Idag hade jag två bisvärmar hängandes i äppleträdet.. Antagligen från mina kupor hemma men inte helt säkert. Det blev till att fånga in dem. Jag hittade två lämpliga spänner att skaka ner svärmarna i. Sen åkte jag hem till broder Tuck och ordningställde en kupa av materialet han hade hemma. En botten med en svealåda full med ramar fick jag ihop. Där skakade jag ner första svärmen och blåste rök på dem så de kröp ner. Sen la jag på ett spärrgaller och en svealåda till på samma kupa.. Och där skakade jag ner svärm nummer två.. Sen pustade jag mer rök på dem.. Jag tänkte att jag skulle få ner alla bin utom drottningen genom gallret men det var svårt.. Isådana fall kunde jag klämt ihjäl den ena drottningen.. Men jag såg ingen drottning så jag la på täckbrädor och lock istället.. Gjorde en snabbkoll hemma och där verkade finnas gott om bin i båda kupor...har jag tur så kommer bina från någon annanstans..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar