tisdag 22 mars 2016

Att välja bil för jakten..

Att välja en bil som passar för jakten är inte så lätt.. speciellt inte med en begränsad budget. Då jag kör mycket så tittar jag främst på dieselbilar.. och manuell växellåda. Sen är fyrhjulsdrift ett krav också. Jag kör sällan i riktig terräng..men bilen skall klara dåliga grusvägar..snö och en tur ut på åkern om det är så. Så lite höjd är bra..samtidigt som man vill ha bättre komfort än en traktor.. och dragkrok är ett måste. Sen kommer jag köra barn, hund,kaniner,höns,höbalar,fällor och åtel i bilen och lacken kommer repas ute i skogen då det växer gran inpå vägarna..Min gamla volvo xc70 fyllde sitt syfte men då den var en bensinare så låg den på 0.9-1.2liter milen..men jag behövde aldrig oroa mig för att fastna i snö eller lera. Köpte den billigt men fick lägga ut 15000kr per år i reperation. Häromveckan gick jag och köpte en xc70 fast nyare..tyvärr kom det upp felkoder så jag valde att lämna tillbaka den. Hittade istället en gammal audi quattro som funkar medans jag letar vidare.
Jag har tittat på volvo xc70..
Subaru forester..
Land rover..
Suzuki grand vitara.
Nissan x-trail
Nissan navara
Opel frontera
Kia sportage
Toyota rav4
Jeep
Honda crv
Tyvärr är de flesta bensinare och dessutom automat..
Priset ligger från 15000-70000 även om jag vill köpa nåt runt 30000-50000kr..  Det är ju kul om bilen är betald innan den är förbrukad helt.Mest lutar det åt volvon då bagaget är stort..och bilen är rymlig och komforten hur bra som helst.. Ett annat alternativ vore två bilar..en ren landsväg och en skogsbil..typ v70 och lada niva.. Jag får väl se hur det går...

2 kommentarer:

  1. välkommen till gänget. Ett djäkla pyssel det där med bilar.
    Noterade också hur stor andel av de lite högre bilarna som var automatväxlade. Varför är det så egentligen? Blir inte riktigt klok på det.

    SvaraRadera
  2. Bilhandlare jag talat med anser att stora bilar är svåra att växla med och därefter är de automat. Jag tror snarare att det är lyx och bekvämlighet som gör att det säljs mest automat. Jag anser dock att en automatlåda krånglar mer och behöver skötas för att funka felfritt, speciellt med dagens elektronik som är inbyggd..auto/manuell/vinterläge mm.. Åkte 20mil idag och kollade på en bil i "TOPPSKICK".. Började med att servicelampan för motorn lös, öppnade huven och möttes av oljesöl och lösa grejer..brydde mig inte om att provköra. Surt!

    SvaraRadera