måndag 1 februari 2016

kollat fällor och gryt.

Åkte till en av mina jaktmarker idag.. Det var ett bra tag sedan jag var där. Började med att åka förbi åteln..hörde korpar kraxa på vägen ner..konstigt för det var ett bra tag sen jag var där sist och fyllde på något. Men nere på åteln låg ett tarmpaket ifrån en älgkalv.. Bra att jaktlaget hjälper till med påfyllning. Jag fick ut lite mer gott..en flådd iller..några påsar fisk och några riktigt läbbiga älgben..samt fågelrester..  Jag tog råttan och gick en promenad genom skogen..  Första fällan hade betet kvar...halvsurt... men jag brydde mig inte om att beta om den.. Näst ut på linan var mårdstocken..den var igenslagen och länsad på bete..fast utan fångst. Nytt bete bestående av en muskelmage och ett fikon fick beträda gillerstickan. Råttan hade jag i koppel pga rådjursintresset..men hon började tugga på en gran och strax därefter börja hon flåsa och ulka. Verkade som nåt fastnat i halsen.. jag tog tag i henne och försökte kolla i mun..men råttan är en riktig krokodil så det var nästan så handen blev en schweizer-ost.. Hon fick två fikon att käka och efteråt verkade det bättre... Vi gick till närmsta gryt och kollade..där hade nog passerat räv men det var inget intresse av att gå in.. Nästa fälla på linan glömde jag bort att kolla helt.. Men vi kollade nästa som sitter i en öppen skogsbod.. ingen fångst. Vi gick till ytterligare ett gryt för att kolla läget. Råttan var märkbart intresserad men inte av grytöppningen..däremot av ett knippe mossbevuxna stenar en bit bort.. Jag såg en vessla där vid ett tillfälle så det kunde vara något sånt som luktade.
Det började snöa kraftigt..blötsnö men med lite tur blir det så det lägger sig. Det låg faktiskt snö kvar på åteln till viss del så det hade nog funkat att vaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar