lördag 9 januari 2016

rävjakt på Sveriges framsida

Idag var det dags för rävjakt med stövare ett stenkast från Götet.. Ett 30tal man dök upp på morgonkvisten. Jag hade med mig broder Tuck och lille råttan. Jag och två skyttar började morgonen med att passa vid ett gryt. Där fanns färska rävspår i terrängen så det kändes hett. Inga spår vid grytet annat än ett utspår. Drevet hördes över bergen och jag kände att det närmade sig. Passgrannen sköt ett skott..sen smällde det igen. Fan!bom? Jag gjorde mig beredd.. Men killen hade träffat bra..hade fått en träff på 7m men tyckte att den sprattlade så han gav den ett skott till. En liten tik på 5-6kg..grabbens första räv så det kändes bra. Hunden kom strax efter..och efter en stund kom nästa hund. Den andra stövaren hade drivit en räv som gått in i en vägtrumma. Den hade passerat den skjutna rävens löpa och växlat drevdjur. Broder Tuck satt på pass och fick syn på en räv 100m bort. Den jagade sork och skuttade i snön..Tuck gjorde det enda rätta och lockade in den med muspip..och plötsligt var den inne på 10m. Pang pang!!   Räven skuttade iväg.. men den låg 20m bort vid närmare koll. En vacker hane på 9kg exakt. Rävarna verkade inte ligga inne trots snövädret så det var ingen ide att vittja gryten. Jag passade på att äta ärtsoppa som kokats över öppen eld.. sen blev det hemfärd för att flå Tucks räv..

2 kommentarer:

  1. Kul!
    Jag gick hundförare hela dagen så det vart förhinder.

    SvaraRadera
  2. Ok..det kommer fler tillfällen. Blir det nån storjakt hos dig i år igen?

    SvaraRadera