söndag 10 januari 2016

älgjakt

Var ute på älgjakt idag. Fick gå med hundföraren.. Vi skulle ha tag på en kalv men hunden började dagen med att hitta en rejäl tjur. Vi blåste in hunden efter ha sett spåren i snön. Vi gjorde ett nytt släpp i andra änden av marken och där verkade det som den fick tag på två vuxna djur igen. Hunden blåstes in och på vägen tillbaka så hade en älg korsat vårat spår.  Vi bytte pass och testade en ojagad del av marken.. men det gav inget. Flertalet spår efter räv och rådjur såg jag under dagen...tyvärr inga mårdspår. Efter jakten kollade jag mina fällor..i första fällan satt en felfångst..en ekorre. Övriga gapade tomt. Jag åtlade i en bäckravin med rester av kanadagäss.. Sen gick jag till min skogsåtel och kollade läget. Där fanns rävspår i snön mitt på åtelplatsen. Även här åtlades med gäss.. Vid nästa snöfall ska jag se om jag kan ta mig an och spåra räv om det är några färska spår..
Mobilens stegräknare visade 15000steg idag så det var en lagom skogspromenad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar