söndag 6 december 2015

Kråkjakt i stormen..

Vi samlades vid en bondgård för att rensa lite bland svartfåglarna. Planen var följande..jag och två grabbar stod på varsitt ställe en bit ifrån gården. Nu skulle vi kunna "bolla" flocken mellan oss. En skytt riggade trutbulvaner på åkern närmast gården. De första fåglarna passerade för högt vid mitt pass..sen kom det några inom skotthåll men flyghastigheten var 150km/h kändes det som..i medvind på 20m/s så går det fort. Det blev inte bättre med piskande regn i ögonen när man tittade mot vinden. En skata kom inom skotthåll men den bommades då den tvärstanna i luften när den såg mig höja bössan..vinden sög tag i den och den försvann. Ytterligare några fåglar passerade utom skotthåll. De andra skyttarna hade fått ner några men samlades inne på gården där fåglarna var. 18st fåglar kom ner totalt..inte helt uselt med tanke på förutsättningarna. Jag hade gissat på 0 fåglar..
En bonde hörde av sig om att hans gård var full av fågel och jag och två skyttar begav oss till hans gård. Men det blev tyvärr ett missförstånd angående upplägget och flocken drog efter ett skott...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar