söndag 15 november 2015

Älgjakt dag 3

Då vi fortfarande har kalvar kvar på tilldelningen så gjorde vi ett nytt försök. Jag tog mig ut till passet smygandes och var på plats före 8.. Första kontakten via radion var när hunden släpptes klockan 9..
9:10 hade hunden fått upp älg. Det var en grann tjur så hunden kopplades.
Ett nytt släpp gjordes och efter en stund fick hunden tag på en ny..men den gick ur mark. Ytterligare ett släpp gjordes inte långt från mig.. Efter några minuter hörde jag skall..jag hörde det knaka på min vänstra sida.. För tillfället stod jag upp och hade bössan på min ryggsäck..då fick jag se en räv ila ner för slänten mot mig..instinktivt böjer jag mig efter bössan och givetvis kastar räven..blott 10m bort..
Älgdrevet gick även det bortåt men det verkade vara rätt djur.. Ett rådjur smög förbi mitt pass..och några nötskrikor passerade. Drevet gick ut i en kraftledning och drevdjuret visade sig vara en tjur även denna gång. Vi bröt för dagen. Tyvärr hann jag inte gillra några mårdfällor som jag tänk och tjäran till vildsvinen fick åka med hem igen. Få se om jag lyckas bättre imon... Här är en bild på slänten där räven ilade ner..den kom fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar