måndag 26 oktober 2015

kråkfåglar..gryt och mård..

Håller på att spika en norsk kråkfälla här hemma.med markgiller i var ände..funderar på om jag ska beställa gillerpinnar som man har till duvslag eller om jag skall tillverka någon egen variant. . Min andra norska fälla gillrade jag av häromkvällen när jag vittjade..Det hade inte blivit något fångat tyvärr.. Eventuellt tar jag ett kråkpass med bössan imorgon bitti..man får inte ge upp kampen emot dem..de finns i alldeles för stort antal här kring gårdarna. .framförallt kajorna. ..
I dagarna har jag haft kontakt med två nya bekantskaper.. hos den ene bedrivs rävjakt med stövare fast de saknar grythund..och marken ligger kanske 30min bort.. och hos den andra fanns det flera gryt som vi kunde vittja..fast det var lite längre att åka.. sisådär 1.5h....
Mårdjaktssäsongen närmar sig också med stormsteg..så det är snart dags att ge sig ut med fällor och gillra de som suttit ute sen förra året. I år hoppas jag på spårsnö..  Fullmånen lyser typ nu och hade det varit snö så hade jag vakat räv en kväll som denna..mina åtlar verkar besökta...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar