söndag 18 oktober 2015

älgjakt dag 1

Jag tog mig till passet och var på plats vid 0720..
Sen var det rätt tyst...vid 8 nån gång gick hundföraren ut med hund. Men det dröjde innan det hände nåt mer..men vid 1030 så hördes skall. Några hundra meter ifrån mig..och det kom närmare..rätt spännande....men så tystnade det. Och plötsligt skällde det riktigt nära..jädrar är det nu den kommer?  Nä..Den kom på fel sida och fick vittring av mig. Nu drog den raka spåret ifrån mitt och strax efter smällde ett skott..och sekunden efter smällde ytterligare ett. På radion ropades att det var klart och vi samlades. Jag var först vid skytten och älgen..en grann tjur. Jag fick äran att ta ur den och passade givetvis på att ta tillvara lever och njurar inför kommande mårdsäsong. En unghund som behövde tränas fick gå på älglöpan..och även om den var lite skeptisk till älgen så gick det över efter en stund och luggandet tog över.. Nu återstår hemtransport och flåning mm..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar