torsdag 7 maj 2015

nya uppdrag?

I april-maj föder räven sina ungar och vid ungefär samma tid börjar hönsägare höra av sig. .  Att föda en rävkull med mat kräver en del. . Räven är listig och hönsgårdar brukar vara rena smörgåsbord..ännu bättre med frigående höns. Idag blev jag kontaktad av en hönsägare som blivit av med flera höns.. räven var på besök dagligen och rotade runt även på verandan i jakt efter föda. Jag brukar inte skjuta rävar när de har valpar. .undantag tas för skabbräv så jag bad hönsägaren att vara uppmärksam på vad det var för någon räv hon hade att göra med. Jag tipsade även om att låsa in hönsen ordentligt.. Rävvalparna kan jag passa på så snart de visar sig på gården men mamma räv väntar vi med till 1a augusti. .. Vintern var mild och jag räknar med ett rekordår i antalet räv kommande säsong...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar