torsdag 30 april 2015

skyddsjakt på fågel vid bondgårdar..

Jag var medbjuden på att skyddsjaga mås och trut.. klart att man tackar ja till det. Det blev en tidig morgon då klockan ringde 03:00.. Och 04:15 möttes vi på gården.
Vi riggade bulvanerna och tog plats bakom de uppspända camouflagenäten. Det dröjde inte lång stund innan det första paret trutar dök upp.. pang och där låg den första. . Och under morgonen kom trut efter trut insvepande mot gården och gömslena där vi satt...några klarade sig med blotta förskräckelsen och flera fick både två och tre skottsalvor samtidigt. . Jag ville gärna vänta in dem närmre men innan de kom i läge så var någon annan skytt snabbare.
Jag fick stå för skyttet på kajor istället....snabba skott på nära håll..
Efter morgontimmarna kunde vi räkna in 32 mås/trut och 5 kajor. . Ett lyckat resultat. ..men med den totala mängden fåglar i trakten så lär det inte märkas mycket på beståndet.. När ändå bössan var med i bilen så tog jag en tur till några av mina andra gårdar. .på första gården cirklade en flock duvor. .så två duvor och två kajor fick jag där. På nästa gård satt det mycket kajor..skator och duvor. Jag inledde med att skjuta två duvor med ett skott..de satt tätt ihop på ladugårdstaket. Sen lyckades jag skjuta ännu en duva.. min jakt hade gett avsedd verkan och fåglarna stack. Jag åkte till nästa gård..där var det plöjt och nysått.. och en hel del kråkfåglar satt på andra sidan åkern. .. Jag rundade ladan och ur en maskinhall for en flock skator..omgående fick jag ner en utav dem. Ett gäng kajor svepte över ladan.. jag ställde mig i maskinhallen och inväntade fler. En kaja fick jag ner men sen började det ösregna..
Jag åkte hemåt och klockan hade blivit 12:00..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar