lördag 21 februari 2015

Rävjakt med stövare och terrier

Idag var det dags igen...rävjakt med stövare och terrier.. Strax över 20pers samlades på morgonen.. Rävjägarnas rävjägare var på plats med sin schiller..och foxterriers.. Samt ytterligare en stövare med hundförare och min jack russell.. Jag fick starta morgonen som passkytt och gick med några gubbar till ett berg. Uppe på höjden fick jag ett pass vid ett gryt... Min hund vädrade något så jag och en av passkyttarna släppte in henne i grytet och lät henne undersöka saken närmre. Men efter att hon genomsökt alla grytöppningar så kom vi fram till att det var tomt. Stövaren som släpptes i vår såt hade fått upp räv på benen.. Och drevet lät som det var på väg åt mitt håll..men det vände bort och gick i gryt...  Ett nytt och okänt gryt..stort och fint.. Terriern släpptes och en räv sköts..tydligen kom den som skjuten ur en kanon..en rävhane.. Stövaren hade stuckit iväg på ett nytt spår ifrån grytet..troligen efter rävtiken.. För efter en stund tog det stopp igen vid ett gäng stenar...stövaren sökte ut men återvände till stenarna och snurrade runt ett par gånger.  Jag föreslog att de skulle kolla vid grytet där jag stått för något hade ju luktat starkt i nosen på min hund. Jag och en skytt begav oss till grytet där stövaren snurrat och gjorde ett försök med min terrier. Hon blev ivrig och dök in..men kom ut och sökte nya öppningar som en sprängare ska... I ett hål började hon gny lite..jag peppade henne att ta busen...och efter en stund fick hon bra kontakt med grytdjuret..det blev ett ivrigt skallande och nu borde räven fara ut.. Men efter en stund kom hunden ut igen..sökte nya anfallsvägar..hittade tyvärr inga som ledde dit räven befann sig. Jag pekade in henne igen där hon skallat.. Kontakt igen..och ett jädra skällande..det rassla i berget och något skällde tillbaka.. Men hunden låg på..jag kallade ut henne och nu skulle vi testa tricket att högljutt lämna grytet.. Jag stegade iväg bortåt med hunden och skytten stod kvar.. Efter en kvart gav vi upp och stötte ihop med stövarens ägare.. Fan lämna ni grytet?!..då sticker räven skojade han.. Vi gick vägen förbi igen och kollade om den var kvar..in med hund igen..kontakt! Ett hejdlöst skällande..jag kallade ut hunden och hon kom direkt.. Nu var det dags för lite korvgrillning... På vägen till brasan fick jag se att hon blödde på hakan..vid närmare kontroll var det bara en skråma..men om det var ett bett,skrap från berget eller rivmärke från riset genom skogen var svårt att avgöra. Stövaren sökte fortfarande efter räv och hade gått riktigt långt..ganska rävtomma marker med andra ord.. Hunden gick ur marken och fick kopplas. Korvarna var goda och en kall lättöl satt fint.. Nu hade vi energi för att hämta ur räven ur grytet...jag tog med spaden....vi testade en annan hund denna gång..men den visade inget intresse i grytet.. Kunde det vara en grävling tro? Min hund skäller på grävling men det gjorde tydligen inte den andra.. Vi släppte min hund igen..men hon nosade bara lite i öppningarna och verkade inte så intresserad längre.... Huruvida det var grävling i grytet eller om räven lämnat får vi aldrig veta... Nu avslutade vi för dagen och pratade lite skit över en kopp kaffe innan vi for hemåt.....
Bild på mitt grytpass...grytet där hunden släpptes och dagens räv..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar