söndag 1 februari 2015

Lördagens rådjursjakt

Sista chansen på rådjuren... Jag var inbjuden att jaga hos kompisen.. Vi samlades ett gott gäng och delade ut passen vid frukostkaffet . Jag fick kanten på ett hygge..hunden en tax släpptes norröver.. Det blev snabbt upptag och drevet hördes i närheten i ungefär en timme..rådjuret buktade bra.. Jag såg en räv på andra sidan hygget och strax efter kom ett rådjur..men det tvekade och vågade sig inte över..strax efter kom taxen....en älgkviga gick genom mitt pass...och .nu drog drevet bortåt och tystnade bortigenom..ett skott hördes.. En passkytt hade skjutit ett stänkdjur..ett smaldjur.  Jag och kompisen släpade fram rådjuret till vägen.. Strax efter tog vi lunchrast. Ett nytt släpp gjordes med en annan tax..den drev rå...och även här blev det ett djur skjutet. Vi jagade av ytterligare en såt med tax..nu en unghund.. Den drev 5 rå ur marken men inget sköts... Under kvällen stekte vi upp rådjurshjärta och smaskade i oss..riktigt gott! Rådjuren flåddes och jag fick med huvud, skinn och slams med hem till åteln...det gäller att passa på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar