fredag 30 januari 2015

vakat räv

Det snöade för fullt. .lika bra att passa på med ett rävvak.. jag åkte bort till bondgården där jag varit tidigare under dagen. .klockan var 2115 när jag kom dit.
Jag hade klätt mig varmt.. jag började gå mot gårdens baksida och fick se rävspår. .det snöade för fullt så spåren var färska... Kramsnön knakade under kängorna. .det skulle inte bli lätt att smyga till vakplatsen. . Jag gjorde ett försök och klättrade upp på jordhögen. .. och fick se räven ila iväg över åkern. .där sket sig det vakpasset tänkte jag.  Men jag satt kvar. .och blott 5min senare dök det upp en räv! Jag höjde bössan och sköt. .skottet tog..men det behövdes extra pang pang. .men sen låg räven där. ...säsongens 9e räv. .en stadig bit. .tung som bara den. ..blir till att väga men jag gissar på över 10kg.. Klockan var inte mer än 2130 så jag åkte bort till mitt vakloft knappa 10min bort.. Jag kom fram och gick till gaveln på uthuset där jag åtlar. .spanade en stund och gick sedan upp i loftet. Och 2230 så stod den där. .räven! Men den stod för långt åt höger för att kunna skjutas..den gick fram en meter. .för att sen ila iväg bortåt. .skit också! Den hade nog fått vittring av mig. .eller så kände den inte av någon matlukt..var ett tag sen jag åtlade här. . Jag satt kvar till tolv. .sen åkte jag hem. .hemma låg det nu 25cm snö på räcket. .det hade snöat en del..

1 kommentar:

  1. Efter vägning visade den sig väga exakt 10kg. .
    En maffig hane...

    SvaraRadera