lördag 27 december 2014

Klappjakt

Snön vräkte ner under natten och på morgonen samlades vi för klappjakt. 12 spänstiga jägare med jaktiver.. I första såten gick jag i drevkedjan ihop med halva gänget..vi stötte en älg. I andra såten stötte vi rådjur och såg räv och harspår... Sen var det dags för den tredje såten och då fick jag passa.. Drevkedjan stötte älg och rå..jag skymtade rådjuret som passerade bakom en rishög..men inget sköts. Nu åkte vi till ett nytt område.. I fjärde såten stötte vi ut tre rådjur men de passerade utom skotthåll..där fanns gott om harspår också. I femte såten stötte vi rå och hare och ett rådjur sprang in i nästa såt. Vi ställde upp oss och drev på..drevkedjan hann inte mycket mer än starta förrän ett skott small. En fin vuxen hanräv blev skjuten. Nu återvände vi till bilarna och tog oss till grillplatsen..korv stod på menyn. Och efter sju korvar så kollade jag till mina mårdfällor..en fälla hade blivit länsad på bete..men ingen fångst. I spårsnön ringade jag tre gryt men där fanns inga rävspår. När jag var klar körde jag bort till åteln med mat..och där gick ett rävspår rakt över..bra.. Kanske kan bli läge att vaka i kommande vecka..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar