söndag 7 december 2014

Gåsjakt

Då jag sett gässen sitta på bondens åker i ett par veckor så bestämde jag mig för att jaga. Jag ställde klockan att ringa tidigt..en nödvändighet för att kunna ta sig fram obemärkt.. Vädret var mulet och det regnade en del. Framme hos bonden ställdes bulvanerna ut där gässen brukar sitta..jag la mig i kanten av betet.. Regnställ och lövcamoställ hade jag på mig..kompletterade med gräs ifrån platsen.. Det regnade och var ordentligt vått.....efter en timme började kråkfåglarna passera.. Stora flockar med i huvudsak kråkor..det var lockande men nu skulle det jagas gås. Framåt 8.30 började jag höra gäss.. Jag tutade i lockpipan..gässen skrek men syntes inte i molnen.. Efter 9 hade det fortfarande inte dykt upp någon gås.. Men de hördes emellanåt.. Skumt då de alltid brukar vara på denna plats vid 9 eller strax därefter.. När klockan slog 10 beslutade jag mig för att avbryta..3 h i regnet fick räcka. Jag gick och hämtade 3 av mina 12 bulvaner.. Sen gick jag och hämtade några fler..då hörde jag gäss skrika och ställde genast ner bulvanerna....Huka mig och kolla runt..bortåt samhället knappa 150m bort cirklade några måsar i luften..och nedanför måsarna gick en lång rad utav gäss.. 100st kanske? Sicken otur... Där gick de inte att skjuta och nu hade de dessutom sett mig.. Jag ringde bonden och beklagade det hela.. Han hade sett gässen och undrat varför jag inte sköt nåt.. Äh..det går ju inte när de sitter där borta....jag ska avsluta för dagen sa jag. Ligg kvar en stund för jag skall strax åka till affären och då kanske de lättar när jag kör förbi.. Jag väntade och mycket riktigt lättade gässen ifrån marken.. Första flocken kom flygande rakt över mig..men i hög hastighet..och jag ville inte chansa på skott bakifrån så jag avstod. Nästa flock passerade för långt ifrån och åt fel håll.  Bonden ringde och fråga om jag skjutit nån.. Nä..det blev inget idag... Men det får väl göras ett nytt försök nån dag. Ja gör det sa bonden..de är här dagligen och äter utav vetet.. Jakttiden på kanadagäss slutar sista december men skyddsjakt får bedrivas på oskördad gröda året om..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar