tisdag 30 december 2014

En eftermiddag i dimman

Töväder och en tjock dimma.. Vad gör man då? Jo jag tog bössan och for till bonden.. Där fanns gott om fågel fast på fel sida åkern.. Jag tog verktyg ur bagagen och klättrade upp i loftet istället.. Så efter en stunds sågande och spikande så blev loftet något större och brädan jag satt som stöd mitt i sågade jag bort. Sen gick jag ut och kvistade lite grenar på trädet utanför skjutgluggen. Nu är loftet kanonbra..god sikt och bättre rörelseutrymme. Jag slängde ut ny hundmat och nytt bröd..och observerade ett rävspår på åteln..fasen vad bra. Sen åkte jag bort till den andra bondgården där jag vakade igår.. När jag kom dit såg jag två kråkor och en korp..korpen hade jag kunnat skjuta men kråkorna flög iväg. Kråkfällan hade inte fångat något men kråkorna hade vart där..hela fällan var täckt av träck och i snön bredvid var det kråkfötter. Och såg man på! Där gick rävspår runt fällan och i kanten där jag gissat att räven skulle dyka upp igår.. Jag följde spåren och räven hade traskat runt en hel del..upp på ensilagebalarna och under bröten.. Och den hade vart framme vid grävlingfällan och nosat..  Knappt 5 meter ifrån fällan låg två köttiga ben ifrån något..jag stoppade in dem i grävlingfällan ihop med en brödbit och gillrade upp den. Kråkfällan gillrade jag av....nu hoppas jag på räv i grävlingfällan istället..är det skabbräven så kan det funka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar