tisdag 2 december 2014

Bondgårdsjakt och nytt uppdrag..

Jag fick skjutet 3 skator med 22an och en kaja med hagelbössan... Riktigt skoj att skjuta med 22an ifrån loftet..kör man med subsonic så reagerar de knappt. När jag sköt första skatan så hoppade bondens katt fram till den..ni må tro att kråkfåglarna blev arga på katten..skatorna gjorde flera dyk mot den... Jag gömde lite bröd under gräset på åkern..till räven tänkte jag. Jag åkte bort till nästa bondgård..det var ett tag sen jag var där. Framme vid nästa gård skymtade jag kajorna på taket..jag parkerade bilen och fick se att det satt några skator på närmsta taket...Skatorna lättade när jag laddade upp bössan ..jag gick runt hörnet och fick se en mängd kajor och skator lätta från marken..jag stegade framåt och fick syn på 20-30 skator i ett träd..fort svingades bössan och jag fick iväg två skott.. Himlen blev svart..jädrar vad fågel...kråkor,skator,kajor och 20 talet duvor... De drog iväg och sen blev det tyst... Jag hittade en skata i gödselbrunnen...men det var också den enda..antagligen var andra skottet en helbom. Jag gick och pratade med bonden..tydligen hade de haft en skabbräv på gården och den hade vart inne i ladan också. Den fick jag mer än gärna skjuta bort. Hmm..jag gillrar upp grävlingfällan sa jag..och när jag ändå är här så gillrar jag upp kråkfällan med. Jag betade fällorna med bröd.. Och när jag betade fällorna så kom duvorna tillbaka.. Jag sköt två som satte sig bredvid varann..sen kom det ytterligare två där jag lyckades skjuta den ena. Fjädrar tog jag till fällan..det borde locka in räven. När jag kom hem hade jag fångst i mina kråkbås..en skata och två koltrastar... Koltrastarna fick återse friheten, 5 skator..3 duvor..och en kaja på en dag...det blir bra bete till mårdfällorna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar