torsdag 18 september 2014

Gillrat kråkfällan

Åkte bort till bonden för att gillra upp min norska kråkfälla.. På gården flög det bra med fågel så jag laddade bössan..när jag rundade foder"korven" vid fällan så lättade ett gäng ifrån marken.. Två skator tog jag omedelbart i flykten..sen laddade jag om och fick ner en kaja också ur samma flock.. Jag gick för att hämta fåglarna och upptäckte ännu mer grävlingstigar bland ensilagebalarna..även grävlingtoaletter..får nog släpa med hunden någon dag,helt klart. Jag kikade på min norska fälla och allt bröd (5-10 limpor) var borta ifrån fällans ovansida. Bra, bara att gillra upp...och vänta på storfångst.  Bonden berättade att de snart skulle så höstvete, höstveten lockar till sig en hel del gäss som äter av grodden...gässen ville de mer än gärna bli av med i sådana fall. Hemma blev det fångst idag..en skata hade gått in i ölandsbåset. Grytbygget har fortsatt men det får bli ett senare inlägg...imorgon blir det mete på nytt uppe i Vänern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar