måndag 25 augusti 2014

Söndagsjakt på ringduva..

På söndagsmorgonen klev jag upp vid 05.00... Duvjakt på bondens skördade veteåker hägrade..  Jag var framme vid åkern runt kl 06.00.. Väl på plats rullade jag en halmbal emot en annan..i vinkeln som bildades la jag mitt liggömsle.. bulvanerna ställdes ut..12 ringduvor.. 4 kråkor och en skata..samt mina 6 hemmagjorda trutbulvaner.. Det dröjde inte länge innan första duvan slog, jag sköt ett flertal och de tycktes finnas hur många som helst.. kajorna höll sig på avstånd men en kråka kom på lock och stöp i backen..även en tamduva/stadsduva.. Ett stort antal gäss passerade fältet under dagen... mest kanadicker. Måsflocken som huserat på en närliggande åker blev nyfiken och flög förbi... det skulle den inte gjort för denna gubben laddar om fort.. 7 måsar störtade således till backen..  Summa för dagen blev 12 ringduvor, 1 tamduva, 1 kråka och 7 måsar, och efter rensning blev det drygt 1 kg ren bröstfilé av duvorna. Hunden var inte så värst hungrig på duvkött men att tugga på fåglarna tyckte hon om. Får se om hon överlever gåsjakt framöver, och om hon orkar apportera en gås.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar