lördag 12 juli 2014

Växthus hemmabygge..

Senast när jag for till tippen så gjorde jag ett klipp..en snubbe var på väg att kasta en knippe med plast-tak-skivor.. jag hade precis tömt min kärra och passade på att fråga om jag fick dem..jodå..bara att kasta över dem. Där hemma hade jag en hög med reglar som använts som emballage på ett snickeri.. efter lite mätande kom jag och farsgubben fram till ett lämpligt yttermått på växthuset. 3 meter långt och 2 meter brett.. 140cm högt väggliv och därefter skarpt vinklat tak (160cm)för att slippa snö vintertid. Vi markerade ut hörnen och kryssmätte.. vill till att det blir rakt i botten.. därefter slog vi ner tryckta 45x45 reglar i backen.. på dessa fäste vi med skruv och vattenpassets hjälp 45x95 reglar..nu var syllen klar. Därefter kapade vi reglarna till takstol/väggsektion..totalt 5 st skruvades ihop med hjälp trä lask. Sedan restes och fästes sektionerna, de yttersta först sen den i mitten, till hjälp hade vi läkt och givetvis vattenpasset.. sen klämde vi in de två sista. allt i vinkel så nu sågades takskivorna. Några 22x70 fick jag investera i för att få längsgående skruvyta..och på dessa skruvades tak och väggar upp med farmarskruv som legat och skräpat. Invändigt skruvades bitar av stockpanel mot marken som tätning,dessa hade jag liggandes. Bygget är inte riktigt färdigt och hittills har jag slösat 500kr.. räknar med att landa på tusenlappen..helt ok med tanke på att ett köpt i likvärdig storlek skulle ha kostat 10000kr..Nu skall gavlarna ordnas, grus fyllas invändigt och på utsidan skall marken höjas något. På baksidan av taket finns en lucka som inte syns i bild.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar