fredag 11 juli 2014

Onsdagens rävvak..

Under onsdagskvällen tillverkade vi ramar till  våra bikupor..hyvlade och klöv upp listmaterial.. specialmått på 10x25mm. Det blev senare än vad jag hade tänkt och jag var inte vid åteln förrän 21.30... jag som ville vara på plats redan vid 20.00.. hursomhelst så var det riktigt varmt..närmare 30 grader ute.. första räven visade sig redan 21.53... den drog från vänster till höger i skogskanten.. jag gjorde mig beredd. Den syntes inte till mer , runt åteln finns riklig växtlighet.. men då fick jag syn på den..travandes bortåt med ett par kajor i mun..  jaja den kommer väl tillbaka.. strax därefter blev det mörkt..bakom tornet prasslade det..nåt började knapra på hundfoder några meter ifrån och jag satt beredd..en rävvalp..bara att lägga an bössan..den klev upp på åtelbrädan och skottet föll..räven likaså.. Jag satt kvar..det var antagligen inte samma räv som förut och grävling kan komma också... En timme senare knakade det bra bort i skogen..både framför mig och bakom..antagligen älg.. en liten stund senare så prasslade det och rasslade det likt grävling i snåren.. men inget vitt gick att se..masken brukar synas tydligt även i mörker..djuren tuggade högljutt nedanför tornet..jag lutade mig lite över kanten i hopp om att se nåt..då började ett rådjur skälla..sekunden efter brakade det till och ett högljutt grymtande och skrikande vrål körde igång..djuren framme vid tornet pinnade iväg på riktigt korta snabba ben..VILDSVIN!! herre jävlar.. nu var det bekräftat det vi misstänkt ett tag.. Jag satt kvar till 3.30 på morgonen i hopp om att få se några i ljuset men det var heldött sen den skrikande nöffen.. Jag gick för att hämta räven och framme vid brädan låg räv och två sorkar som den fångat..skapligt stora.



Kommande kväll tjärades träd och då vildsvinen är oönskade av jaktlaget så är det fritt fram att jaga för min del..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar