torsdag 13 mars 2014

skyddsjakt på ny gård...

Idag tog jag en tur till en ny gård. Det skulle nog finnas lite duvor att skjuta... Framme vid gården såg jag att taket på ladan höll hyfsat med kråkfågel.. vi kollade till inne vid kossorna och gick upp på loftet..på baksidan flög det fullt utav kajor..inne i ladan satt enstaka duvor.. Här är en glugg du kan skjuta genom sa bondsonen.. riktigt bra med överblick över foderkrubborna..  Perfekt sa jag och satte mig att spana läget.. bondsonen gick ut och fyllde krubborna med foder och sen åkte han hemifrån.. Strax därefter landade ett gäng duvor.. och en stund senare landade kajorna på krubban.. jag satt och väntade på att kajorna skulle landa på marken en bit ifrån..korna stod nämligen och åt..ett hagelskott i kossan vill man undvika... i fönstret bredvid mig flög kajor förbi likt en Hitchcock rysare.. kajorna tycktes landa på taket och klampandet ekade i mina hörselkåpor.. nu hade jag väntat en timme på ett bra läge utan att få några kajor att landa där jag ville.. jag drog av två snabba smällar och fällde de fyra duvorna som drack ur vattenpölen nedanför.. sen gick jag ut.. på taket satt 45 st duvor (kontrollräknat ett mobilfoto i efterhand).. de lättade ifrån taket och flög några varv..jag svingade berettan och fällde en efter en..  Kajorna hade nu lättat och satt uppåt byn och skränade.. även mås/trut hördes.. på andra sidan gårdsplan satt ett tiotal skator.. jag nöjde mig för dagen och nu vet jag ungefär vilken taktik jag använder nästa gång..


1 kommentar: