söndag 3 november 2013

Söndagens fångst

Söndag em ägnade jag åt bondens kråkfåglar... jag smög mig ner mot ena sidan av ladugården..kikade ut på gårdsplanen och såg att marken var täckt av kråkor...kråkorna cirkulerade kring fällan och på taket satt skator...jag bestämde mig för att gå andra vägen runt ladan.. hann väl runt hörnet då första fågeln varnade och gänget lättade ifrån marken...några skator satt kvar i ett träd och jag lyckades knäppa en utav dem, sen var det tomt! Jag gick för att kolla fällorna...i mina kråkbås var det två skator fångade.. sen kollade jag norsken..där var det fem skator fångade... Jag fyllde upp med mer bröd och lät fällorna stå gillrade... kan det vara så att den börjar fungera nu?..norsken. Inmatningen brukar vara tidsödande på stora fällor.
Skatorna kommer bra till pass nu när mårdfångsten har börjat, när det blivit lite kallare så ska det gillras fällor..  Idag har jag dessutom ordnat några ingångstunnlar till lazzefällorna,
tanken är att kombinera mink och mårdfångst på några ställen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar