söndag 3 november 2013

Lördagens jakt

I lördags var jag bjuden på rådjursjakt, faktiskt på samma mark som jag jagade älg senast. Hunden för dagen var en drever så det bådade gott.. faktum är att de roligaste drevjakter jag varit på har varit med just drever. Det roliga med drever är att de brukar driva rådjur,räv och hare.. det sägs dessutom att drevern kan jaga in sig själv.. drever utan jaktlust finns inte vad jag vet.  I det tidiga ljuset tog vi oss till passen, det fanns lite att välja på då vi endast var två på de dryga 100 Ha som vi skulle täcka upp.. hunden skulle släppas på en grannmark.  Rävgalna jag tog givetvis pass vid älgräntorna ifrån sist..vommen var kvar..kommer det inget på drev så kanske en räv dyker upp i vart fall.  Tiden gick och det var tyst på radion länge..efter två timmar blev det några väckskall...hunden drog iväg och det såg ut att bli nåt...men icke..  hunden gick på riktigt gamla slag och lyckades inte få igång nåt drev... efter 4 h gav jag och markägaren upp. Men man ska inte misströsta, några paket älgkött fick jag med hem ifrån senast.. det ska bli gott!

Under kvällen åkte jag till bonden och gillrade upp mina kråkfällor,jag lyckades även nedlägga en kaja..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar