torsdag 5 september 2013

Gårdagens grytjakt..

Igår eftermiddag var det dags för ett grytjaktsförsök.. med mig hade jag en oerfaren jägare..dock var han utrustad med både bössa och spade.. Väl framme hos markägaren tog vi en pratstund först,jag hade med äpplen och bröd till grisarna, skatorna är förjäkliga här på tomten sa markägaren,rider på suggorna och knycker maten ifrån smågrisarna..det löser jag sa jag och hämta bössan..pang..1 minut senare hade hon en skata att hänga upp som avskräckande exempel..vi får se om det funkar... Sen begav vi oss till skogen med hunden och våra prylar.. jag satte mitt sällskap på att vakta en del av grytet ifall att det låg räv inne..sen stegade jag försiktig framåt och visade ner hunden i första hålet..inga tveksamheter där inte...svisch så var råttan i underjorden..några meter längre bort kom hon upp..sen dök hon ner i nästa..riktigt taggad var hon nu..öppning efter öppning söktes av men det visade sig vara helt tomt..jaja så kan det vara men ändå en träning för hunden..det är det viktigaste, att hunden får göra det den är avlad för..glädjen lyste i ögonen när hon undersökte grytgångarna..  Grytjakten var över på mindre än en halvtimme så vi undersökte terrängen där det skulle finnas ytterligare ett gryt..det hittade vi inte men vi får leta vidare någon annan dag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar