tisdag 13 augusti 2013

Rapport ifrån bondens dag..

Bondens dag gick ju av stapeln i lördags... och där fanns djur av diverse sorter... jag var sugen på att köpa lite av varje men jag åkte hem utan nyförvärv.  Det jag fastnade för var bland annat löpankor, löpankor är upprättstående ankor med ett utseende som mest kan liknas med en bowlingkägla.. löpankor är riktigt duktiga värpare..de fanns i priser från 60kr till 200kr för könsbestämda.  Sen så fanns där fina faverollehöns både ungdjur och vuxna.. ifrån 100kr för höna. Broilers, paduaner, mignoner... Gott om gäss och kalkoner fanns det också.. jag hejdades som tur var utav mitt sällskap..annars kanske jag hade kommit hem med en flock. Kaniner fanns det en hel del på marknaden, new zealand red och fransk vädur bland annat. I en liten bur satt ett gäng dumboråttor..för 50kr st..det var riktigt nära att några såna åkte med hem..bra att ha egna avelsdjur till ormarnas matförråd..  Jag åkte hem efter att promenerat två varv runt höns och kaninburar.. en minut efter att jag hoppat in i bilen så kom världens regnväder... Till våren är det marknad igen...

2 kommentarer:

  1. Sålde du något? Vill minnas att du pratade om rökt abborre för några veckor sedan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä,jag gjorde inte det,hade fullt med jobb i helgen ändå..
      Till våren ska jag sälja..

      Radera