söndag 18 augusti 2013

Kråkjakt..

Helgen vigdes i kråkans tecken... fredagen ägnades åt ett besök hos bonden för att reka..jaså det är du som gillar när det smäller, jajemän sa ja.. Okej vid huset brukar det inte vara några sa bonden..sen gick vi bakom ladan och där lättade en flock på 50-100 fåglar.. himlen blev svart... sen traskade vi en bit till och ut vällde kajor ur bondens andra lada..precis som fladdermöss som lämnar grottan i djungeln.. ytterligare en lika stor flock till satt på marken 50 meter längre fram.. Jag är glad om du inte skjuter sönder tak,maskiner,balar och kor och hästar i hagen sa bonden..inga problem sa jag.. Jag åkte sedan hemåt för att fixa ihop prylarna för morgondagen... På lördagen vaknade jag 3.30..hade inte sovit mycket,bara tänkt på kråkor hela natten... (ungefär som inför julafton när man var barn).. bilen var packad med gömsle,bulvaner,bössa och en hel låda hagel..gyttorps kråkpatroner..fint ska det vara...   Väl framme hos bonden riggade jag mitt gömsle invid en slänt..min bedömning var att de borde flyga rätt över när de siktar in sig på silon för landning... dessutom hade jag öppet fält långväga i skjutriktningen... Morgonen startade med regn, ingen nackdel då det kan få fåglarna att flyga lägre...först kom kajorna..de var snabba och jag var inte beredd..de flög bakom mig.. sen kom det en kråkflock..pang första fågeln for i backen...rätt ut i kohagen... Jag kraxade med min pipa och nästa svepte över...pang och även den trilla ner... sen var det långa perioder med enbart enstaka fåglar.. skator, kajor, måsar och duvor...framåt 1100 fick jag vingat en kråka..ett snabbt skott så låg den där.. jag var kvar till 1200 men sen åkte jag hemåt.. 8h kråkjakt på förmiddagen är lagom... Klockan 1700 var jag tillbaka...tråkigt nog så var det ett tomt sånär som på några kajor..de på taken gick ju inte skjuta med hagelbössan heller..behovet av ett licenspliktigt luftgevär har nu ökat markant.. 5h senare åkte jag hem utan att ha fällt något..visserligen hade jag upptäckt att det fanns gott om kanadicker på åkern,samt ringduvor och en och annan bock..viltrik mark helt klart.. På vägen hem såg jag en räv i dikeskanten..två älgar, två tranor och ett flertal rådjur.. På söndagmorgonen var det dags för nästa kråkpass...på vägen dit såg jag en ny räv samt en hare..kan bero på att klockan var 4.00.. Jag flyttade mitt gömsle..sen väntade jag..idag flög fåglarna högt och på riktigt långt avstånd..på tok för långt bort för att avlossa skott.. men ett gäng gick in för landning..på silon..utom räckhåll..Plötsligt kom det en flock på 4 ringduvor...jag svinga min bössa och fick träffat en duva..klonk sa det när den störta in i en stor tank på gården... Det visade sig att den flugit fortare än jag svingat..stjärten var borta..2 hagel satt i bröstet såg jag när jag tog ur den.. Det verkade inte bli några kråkor idag..jag gick bakom vallen för att pinka..tittade ut över ängen och kom och tänka på min harskrikspipa..kråkor kommer på harskrik ibland..värt ett försök..jag hukade mig..blåste en ton..och på andra sidan ängen hoppade en räv fram..coolt! Men nu hade jag inte frågat hur han ville ha det med räv och grävling...det ska jag fråga inom kort helt klart... Klockan 8.00 gav jag upp för denna gång..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar