tisdag 26 mars 2013

proteiner

I samband med min träning så har jag nu lagt om kosten något...
som alla vet så behöver man proteiner för att bygga muskler.. många gör det enkelt för sig med att slurpa i sig proteindrinkar...jag föredrar riktig mat.. 1,5 gram protein per kilo kroppsvikt brukar man säga att man behöver men får man 2 gram per kilo kroppsvikt så gör det inget...
den billigaste proteinkällan är helt klart ägg.. som tur är har jag ägg i mängder..  i övrigt satsar jag pengarna på tonfisk av bättre kvalitet.. (de billiga smakar kattmat!)..
Kycklingfilé är också en förträfflig proteinkälla..vissa byggare klämmer i sig närmare 2 kg per dag!!
Det fina med ägg, tonfisk och kycklingfilé är att det ger smidiga måltider... ägg steks som omelett eller pålägg, koka några,bra som pålägg, i sallader eller som de är..  tonfisk är finfint i sallad..går bra att äta rätt ur burken eller så gör du pastasås av det ihop med krossade tomater,lök och salvia...
Kycklingfile´n grillar du i ugnen och tärnar upp..eller så gör du en gryta...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar