måndag 18 februari 2013

Skogen och fällorna..

Idag bar det av till skogen...trots förkylning men utan hund... det var dags att kolla fällorna och göra ett nytt försök med att locka räv..  först passerade jag åteln och tömde ut en bärkasse med småabborrar....  sen åkte jag ner en bit i markerna för att vittja mina fällor... betet var borta i samtliga utom en.. och i den som betet var kvar i satt det en liten mus...att fällan har en känslig mekanism förstår ni nu..   musen fick agera nytt färskt bete på gillerstickan...  Under min skogspromenad hittade jag rikligt med tjäderspår,lyckades även att stöta upp en rejäl tupp ur sin lega.... Jag testade ett lockpass med min vän skakande haren... inget resultat efter 35 minuters lockande så jag vandrade vidare... över stock och över sten... jobbigt värre så jag stannade till ett slag.. plötsligt började hela ryggraden vibrera otäckt mycket.. aj som fasen var jag så krasslig idag?... hängde av ryggsäcken och pustade ut en stund... drog därefter på mig säcken igen och tog några steg..då började ryggen skaka otrevligt igen...vad nu då? njursvikt? eller vad är det frågan om?tänkte jag och hängde av säcken igen.. kände på min puls..normal.. kom då på att jag hade skakande haren i säcken..givetvis hade den slagits på... haha..vad kul man kan ha det ibland...och med nya friska takter vandrade jag vidare mot åteln.. där hade skatorna redan börjat förse sig med det goda... sakta smög jag mig framåt mot de tre skatorna som landat.. kramsnön knarrade under kängorna... väl framme vid skogsbrynet stod jag stilla och inväntade en bra placering av en skata... en skata flög upp i en gren och jag lyfte bössan.. då råkade jag skrämma en korp som jag inte hade sett och samtliga fåglar drog...  kråkfåglar är på sin vakt.. det blir snart dags att gillra kråkbås på åteln..så fort rävsäsongen är över vill säga...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar